Babybike Nederland bv is in 1992 opgericht, nadat de eerste experimentele fietstochten met een baby in een autozitje achterop de fiets spontaan allerlei leuke reacties bleken op te roepen. "Hé, dat is een idee !" en "Dat hadden we in onze tijd moeten hebben" (oudere dames) waren veel geuite opmerkingen. Het bevestigingssysteem werd een stevig 'klik-klak-klaar' systeem, om het stoeltje met baby en al snel van de fiets af te kunnen nemen. Overkapping en vering werden er later bij ontwikkeld. Omdat 'fietsen-met baby's' nog niet algemeen bekend stond als een verantwoorde wijze van baby-vervoer, werd de Fietsersbond enfb gevraagd om een enquete te houden onder de gebruikers van het eerste uur. De uitslag (98% klantentevredenheid) was spectaculair, ondanks het ontbreken van vering en overkapping. Klanten stuurden spontaan kerstkaartjes, om hun opluchting te uiten dat ze niet meer tot de (benen)wagen waren veroordeeld. De jaren die volgden stonden in het teken van productontwikkeling en populariseren van het verschijnsel 'veilig fietsen met baby's en (slapende) peuters in een comfortabel autozitje'.
1990 Eerste privé ervaring met een maxi cosi achterop de fiets op Ameland
1991-1992
ontwikkeling prototype Babybike draagstel
1992 oprichting
1993 TNO test op stevigheid en duurzaamheid goed doorstaan, eerste verkoopseizoen met het stoeltje van Peg Perego (de Traveller)
1997 De Traveller krijgt een schommelstand, en past voortaan ook op een buggy
2002 De Babybike wordt aangepast voor de Primo Viaggio m.b.v. een extra rekje, waarmee het stoeltje voortaan ook in de peuterzitstand achterop de fiets kan. Op de bijbehorende buggy (de Pliko van Peg Perego) kan voortaan ook een reiswieg worden geklikt. Zo Deze 'Navetta' wint een designprijs in Italië.
2004 Voor ouderwetse fietszitjes komt er een nieuwe Europese (vrijwillige) norm. Deze geldt niet voor fietsfautuiltjes. Zitjes die aan die norm voldoen zijn juridisch bezien slechts 'vermoedelijk minimaal veilig'.
2005 Rechtbank tikt Consument en Veiligheid op de vingers n.a.v. jarenlange ontmoediging van het fietsen met baby's in het algemeen, met uitspraken als 'baby's op de fiets, liever niet'. Veel journalisten, kraamverzorgsters en winkelbedienden (o.a. bij Halfords en Prénatal) waren dus jarenlang verkeerd voorgelicht. Die dachten immers ten onrechte dat dat ook gold voor vervoer van baby's per fietsfauteuiltje. Volgens de rechter bleek echter "uit de context" dat Consument en Veiligheid bedoelde te zeggen: "ga niet fietsen met een baby in gewone, algemeen bekende fietsstoeltjes". Ook stelt de rechtbank vast dat Consument en Veiligheid helemaal geen onderzoek had gedaan naar het fietsen met baby's.
2005 De VWA (keuringsdienst van waren) veroordeelt alle ouderwetse fietszitjes als onveilig, omdat ze niet aan de norm van 2004 voldoen (zie o.a. Consumentengids nov 2005)
2005 (dec) Babybike legt VWA en Consumentenbond uit dat - zelfs als ze wel aan die norm voldoen - 'vermoedelijk minimaal veilig' nog altijd wat anders is dan 'een hoog niveau van veilihgheid', zoals de Europese richtlijn vereist
2006 Promotie hervat, gericht op sportieve aanstaande ouders die iets exclusiefs wensen onder het motto "fietsfauteuiltjes zijn veiliger dan fietszitjes" of "baby's op de fiets: trek er gerust een paar uurtjes op uit". Uit de context blijkt wel dat we bedoelen: "..maar dan wel in een Babybike fietsfauteuiltje !"
Veiligheidsbeleid
Of er nu wel of geen productnorm is, alle producten moeten voldoen aan de Algemene Productveiligheidsrichtlijn (RAPV). Daarin staat o.a. voorgeschreven dat een fabrikant geen minimaal, maar een hoog niveau van veiligheid moet waarborgen, rekening houdend met 'feitelijk toekomstig gebruik' en de mate van kwetsbaarheid van de gebruikers.
Babybike biedt uw kindje - in vergelijking met gewone fieststoeltjes - veel meer beschermning tegen spaakongevallen, valpartijen en hoofd- en nekletsel bij het in-slaap-vallen dan gewone zitjes (die mag u volgens de nieuwe norm niet eens gebruiken als uw kind er niet rechtop in kan zitten). De Babybike biedt dus een relatief hoog niveau van veiligheid, ook in vergelijking met autorijden. Er zijn ons in al die jaren geen incidenten gemeld waaruit blijkt dat fietsen met baby's specifieke risico's met zich meebrengt. We registreren graag al onze klanten, om de Fietsersbond enfb of de VWA desgevraagd t.z.t. in staat te stellen bij u (weer) navraag te doen over de manier waarop u de veiligheid van ons systeem beoordeelt. Verder roepen we u op direct met ons contact op te nemen als u aanvullende wensen heeft om ons unieke systeem nog veiliger te maken. Ons streven is: verder ontwikkelen, van relatieve naar absolute veiligheid!